Khamis, 18 Oktober 2012

KEBAKARAN DI KG SELAMAT SEMPORNA BERPUNCA DARI APA?


Gambar ehsan : Habbal Min Sampulna

satu lagi malapetaka berlaku di daerah Semporna pagi tadi (18/10/2012) apabila hampir keseluruhan rumah penduduk di Kg Selamat yang terletak kira-kira 2 km dari pekan semporna terbakar. daripada laporan media dikatakan seramai 611 orang terlibat dalam kebakaran itu yang menyaksikan kehilangan tempat tinggal dan kerugian harta benda mencecah ratusan ribu ringgit.

Sebelum ini perkampungan air di Semporna telah berberapa kali mengalami kebakaran seperti di Kg Air dan Kg Bangau-bangau. Menurut sumber yang boleh dipercayai kebanyakkan penduduk yang mendiami kg Selamat ini adalah terdiri daripada pendatang asing yang membuat penyambungan elektrik secara haram dari rumah ke rumah.

Kepintaran mereka mengaburi mata pihak berkuasa termasuk SESB telah menyebabkan isu penyambungan elektrik secara haram ini berleluasa seolah-olah tidak pernah diambil tindakan.

Selaku orang Semporna, kita meminta agar pemimpin seperti Datuk Seri Shafie Apdal melalui pejabat Daerah Semporna sudah dapat mencari satu langkah berkesan termasuk mengaktifkan Rela dan pihak berkuasa di perkempungan tersebut supaya tidak menjadi pusat masalah sosial di Semporna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan