Selasa, 14 Februari 2012

TAWAU HADAPI KRISIS AIR

TAWAU, (20 Jan): Kira-kira 70 peratus pengguna air di daerah ini terpaksa berdepan dengan masalah bekalan air terputus sejak kelmarin setelah operasi Loji Air Cinta Mata terpaksa dihentikan seketika, ekoran masalah paip tersumbat.

Jurutera Air Bahagian Tawau, Bahrin Antonio berkata, masalah itu berpunca dari banjir kilat yang menyebabkan paip dan tangki dipenuhi pasir, sekaligus memaksa pihaknya menghentikan loji untuk kerja-kerja pembersihan.

Antara pengguna yang terjejas jelasnya ialah mereka yang tinggal di sekitar bandar Tawau, Jalan Utara, Jalan Kuhara, Jalan Air Panas dan Jalan Sin On.

“Kerja-kerja pembersihan ini kini giat dilakukan dan kita berharap pengguna dapat bersabar buat seketika. Jimatkan juga penggunaan air sementara menunggu bekalan kembali pulih,” katanya.

Menjawab satu soalan, beliau berkata, pembekalan air menggunakan lori ketika ini hanya dapat dilaksanakan di kawasan-kawasan kritikal seperti hospital dan bukannya kepada pengguna.

“Kita faham ramai pengguna memerlukan air untuk membersihkan rumah dan sebagainya. Tetapi kita berharap mereka tidak melakukannya buat masa ini terutamanya dengan air di dalam tangki simpanan.”
“Kalau sekadar sehari, saya percaya air simpanan masih cukup jika hanya untuk makan minum. Kita berharap masalah bekalan ini kembali pulih esok (hari ini),” katanya lagi.
Menurut Bahrin, pengguna yang ingin mendapatkan keterangan lanjut tentang hal itu boleh berhubung dengan pihaknya di talian 089-761057.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan